پژاك از ديد ايراني‌ها و رابطه‌ي آن با پ‌ك‌ك

پژاك از ديد ايراني‌ها و رابطه‌ي آن با پ‌ك‌ك

ارائه دهنده : مراد ارجمندی

پژاك گروهي است که هيچ سابقه ي تاريخي در کردستان ايران نداشته و در هيچ کجاي ذهنِ تاريخي مردم کرد ايران حضور ندارد. گروهي که نه تفکر سياسي و ايدئولوژيکش با مطالباتِ مردم کرد ايران خوانايي دارد، و نه اينکه هرگز ساختاري سياسي و عقيدتي از خود بروز داده است. اقبال بخشي از توده‏هاي مردم کردستان ايران به اين جريان، نه به «حُبِ علي، بلکه بغضِ معاويه» بود. از آنجا که پژاک در رفتار سياسي و عقيدتي خود نشان داده که بمثابه تابعي از پ.ک.ک عمل مي کند، حتي مطالبات سياسي اين جريان نيز با مطالبات سياسي کردهاي ايران چندان همخواني ندارد.

اين گروه كه زيرمجموعه‌اي از پ‌ك‌ك است، تابستان امسال را در درگيري با سپاه پاسداران گذراند و خسارات و تلفات زيادي را متحمل شد. مادر اين گروه پ‌ك‌ك هم اين اواخر عملياتي تروريستي در چكورجا انجام داد كه سبب كشته و زخمي شدن بيش از ۸۱ تن بود. دولت تركيه هم حملات خود را كه خيلي وقت است براي مقابله با اين گروه شروع كرده بود، شديدتر كرد. براي كاهش در اين پروژه كه بنام ناودي ترور نام گرفته‌ است، مقامات تركيه طي رايزني‌هايي كه با مقامات كُرد عراق داشتند، نظر آنها را نيز در اين رابطه جلب كردند كه ارتش تركيه از راه زميني نيز وارد خاك عراق شود تا بهتر و زودتر اين پروژه پايان يايد.

حضور نچیروان بارزانی در آنکار و صحبتهای وی در محکوم کردن عملیان نظامی پ.ک.ک و سپس دعوت و حضور علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران به ترکیه از جمله مهمترین اقدامات دیپلماتیک و منطقه ای ترکیه در قبال بحران جدید اين كشور بوده است. وارد ساختن فشار بیشتر به آمریکا و اعلام مواضع وزارتخارجه این دولت مبنی بر کمک به ترکیه برای تضعیف پ.ک.ک هم اقدام دیپلمتاتیک و فرامنطقه ای ترکیه محسوب می شود؛ اقدامی که البته ترکیه خیلی نخواهد توانست بر روی آن مانور دهد چراکه این دیدگاه از دیرگاه وجود داشته است که آمریکایی ها رفتاری دوگانه در قبال مسائل ترکیه و کُردها دارند.اما از بعد سیاست داخلی دولت حاکم و شخص اردو.غان با وارد ساختن اتهاماتی به حزب صلح و دموکراسی از این گروه خواسته اند تا مواضعی شفاف در محکوم کردن و تروریستی خواندن اقدامات پ.ک.ک اتخاذ کند؛ امری که هرچند منجر به صدور بیانیه ای برای تقبیح خشونت از سوی رهبران حزب اخیر شد اما با موفقیتی برای تروریست خواندن پ.ک.ک مواجه نشد. اما در بعد نظامی به نظر می رسد اقدام ترکها بسیار شدیدتر و جدی تر باشد.

فرماندهان نظامی ترکیه اعلام کرده اند حتی اگر هزار نفر تلفات نیز بدهند اینبار تا مقر ستاد کل فرماندهی نیروهای پ.ک.ک در رشته کوههای قندیل حمله خواهند برد و تا مادامیکه رهبران این حزب را دستگیر نکنند دست از حملات نظامی خود بر نخواهند داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *