هدف نهایی از جهاد فی سبیل الله (۱۳۰)

هدف نهایی از جهاد فی سبیل الله (۱۳۰)

بر گرفته از کتاب روابط متقابل اسلام و دین سکولاریسم

مؤلف: ابوحمزه المهاجر هورامی

بسیاری از برادران وقتی به میدان جهاد می آیند همّ و غمّشان تنها این است که چگونه شهید شوند . [۱]اما این را هم باید درک کنیم که هدف از جهاد ما کلمه الله هی العلی ، و تحکیم قانون شریعت الله در زمین می باشد و دین الله عزو جل نیاز به کسانی دارد که مسئولیت این امر مهم را به دوش بگیرند و برای حمل این امانت گرانقدر آماده باشند.

یکی از مقاصد دین اسلام همان گونه که بیضاوی در تفسیر خویش و نیز ابن عاشور می گوید عبارت است از: حفظ و ابقای مردان برای حفاظت از دین؛ بیضاوی رحمه الله در تفسیر فرموده باری تعالی « فَيُقْتَلْ أَو يَغْلِبْ: كشته شود و يا اين كه پيروز گردد» می گوید:«اشاره ای است به این مطلب که مجاهد در میدان جنگ باید صبر و استقامت داشته باشد تا اینکه دین را با شهادت و یا با پیروزی و غلبه عزّت دهد و هدفش فقط کشته شدن نباشد بلکه باید هدفش اعلای حق و اعزاز و برتری یافتن دین باشد».

بنابراین هدف اصلی جهاد اعلای کلمة الله و برتری یافتن دین او می باشد و نباید هدف برادر مجاهد فقط شهادت فی سبیل الله باشد،با وجود این که همان طور که گفتیم شهادت خواسته ای عظیم و هدفی گرانقدر از اهداف شریعت می باشد، اما باید هدف اصلی اعزاز و عزتمند شدن قانون شریعت الله باشد و همان طور که دکترعبدالله عزّام رحمة الله علیه می گوید:«جذب مال آسان است اما جذب مردان سخت می باشد».

به دست آوردن پول و اموال آسان است اما مردانی که مسئولیت قانون شریعت الله در برابر دین سکولاریسم و نوکران محلی اش را به دوش گیرند و آمادگی حمل همّ و غمّ این دین و رساندن آن به مردم و برپایی حکم الله در زمین را داشته باشند؛چنین کسانی تعدادی اندک در میان مسلمین و بخصوص در این زمان هستند چرا که دین و اهل آن غریب گشته اند.

برای همین باید برادران مجاهد و مجاهدین را محافظت نمود و زنده نگاه داشت و ما باید تمام تلاش و کوشش و توانایی خود را برای حفظ آنان به کار بندیم، چرا که مجاهد فی سبیل الله که به دینش پایبند باشد در این زمان به گنج گرانبها و نادری تبدیل شده است که پیدا کردن آن بسیار مشکل است.

بنابراین بر برادر مجاهد واجب است که همیشه توجه او به این باشد که چگونه با تحکیم قانون شریعت الله و تشکیل دولت اسلامی و محافظت از آن، دین الله  را نصرت کند و چگونه پرچم آن را برافراشته نماید و هدف اصلی و فکر اول و آخرش این نباشد که چگونه کشته شود بلکه باید به اندازه توانایی، خودش را حفظ کند.

امنیت شخصی در جنگ چریکی و پارتیزانی و بخصوص در مرحله اول جنگ، به نظر من، بر خود فعالیت جهادی مقدّم است و بر برادران مجاهد واجب است که به دشمن اجازه ندهند که آنها را نابود کند چون مردان چریک در مرحله اول همیشه عده ای اندک هستند و دشمن بی شک از نظر نیرو و امکانات و دیگر شکلهای گوناگون قدرت بر آنها برتری دارد بنابراین وظیفه اصلی و همیشگی برادران این است که خودشان را از کشته شدن محافظت کنند . هیچ شکی نیست که این دین چه به دست ما و یا به دست دیگران پیروز خواهد شد اما ما این اسباب ممکن را که الله عزو جل در هستی قرار داده به دست می گیریم و بدون تردید کسی که این اسباب را به دست می گیرد به مقصد و هدفی که می خواهد می رسد، این سنت الله عز و جل در خلقتش می باشد.

چه زمانی جنگ ، جهاد  در راه الله محسوب می شود ؟

جنگیدن و نبرد از دو قصد و نیت خارج نیست :

۱ ـ لبیک گفتن به دستور الله ، جهت تحكيم ودفاع از قانون شريعت الله و اينكه قانون و كلمه ي الله برتر از ديگر قوانين باشد .

۲ ـ اما اگر در راه يكي از ارزشهاي جاهلي  مثل اینکه بخاطر شجاعت ، تعصب قومیت ، کسب ثروت و مال و یا شعارها و اهداف باطل طاغوتها ، بجنگد اینها هیچ کدام جزء جهاد در راه الله محسوب نمی شود .

از رسول الله صلی الله علیه وسلم  در مورد مردی که بخاطر شجاعت و یا تعصب و یا ریا جنگ کند پرسیدند :  آیا جهاد در راه الله محسوب می گردد ؟ فرمودند : کسی که بخاطر اینکه حکم الله  اجرا شود بجنگد آن جنگ و نبرد در راه الله محسوب می شود . (متفق علیه)[۲]

[۱] تردیدی نیست که شهادت فی سبیل الله نزد خداوند متعال ارزش بزرگی دارد و منزلت عظیم و والایی می باشد و نعمت و منتّی از جانب الله عز وجل می باشد که به هر کس بخواهد عطا می نماید و به هر کس اراده کند می بخشاید و نیز بدون تردید خواسته ای مهم و پرارزش و یکی از مقاصد شریعت است

[۲] به روايت امام بخاری و امام مسلم رحمهم  ا الله

دیدگاهتان را بنویسید