انقلاب اسلامی ۵۷ و حکومت شیعه مذهب و شیعیان ایران در نگاه ماموستا کریکار

انقلاب اسلامی ۵۷ و حکومت شیعه مذهب و شیعیان ایران در نگاه ماموستا کریکار

به قلم : م. عبداللهی / مریوان

ماموستا کریکار در مورد وضعیت ایران عصر پهلوی در مثالی وضعیت ایران آن زمان را اینگونه توصیف می کند :   

از سال ۱۹۲۵(۱۳۰۴ شمسی) که حکومت پهلوی در ایران روی کار آمد تا ۱۹۷۹ که انقلاب ایران، شکل گرفت مردم در چه وضعیت خطرناکی بودند! تنها در شهر شیراز وقتی مردم بر اداره ساواک، هجوم آوردند صندوقی را یافتند که هجده کیلو ناخن کشیده شده در آن وجود داشت! ناخن خود ذاتا چه‌قدر سبک است اگر خشک هم شود سبکتر است امّا با این وجود هجده کیلو ناخن یافتند! بیاندیش که آن را از بدن چند نفر کشیده‌اند تنها در این شهر! [۱]

ماموستا کریکار با تشبیه نهضت آیت الله خمینی به انقلاب سیدنا موسی –علیه‌السلام-  به عنوان مثالی تحریضی می گوید :

خداوند در این آیات آغازین سوره قصص بدین شیوه برای ما بین فرمود که چگونه با فضل و کرَم خود این نعمتها را به بنی اسرائیل بخشیده تا پیروز و سرافراز گردند و در عوض فرعونی طاغوت و مجرم که صاحب قدرتی است ظالم از بین برود. اکنون نیز فراعنه پُرشماری از پس فرعون اصلی آمده‌اند امّا برخی از مسلمانان کمترین اهمیّتی هم نمی‌دهند! اصلا ایجاد تغییر و دگرگونی را از ریشه، مسئولیت خود نمی‌داند امّا با این وجود دست به دعا بلند می‌کند و می‌گوید: خدایا اسلام را پیروز گردان! خدایا اسلام را پیروز گردان! خدایا اسلام را پیروز گردان! اسلام چگونه پیروز می‌شود وقتی تو و امثال تو حاضر به یاری دادنش نیستید؟! خدایا روزیش بده! خدایا روزیش بده! چگونه روزیَش بدهد اگر تو خیر و صدقه‌ای نپردازی؟! وقتی مظلومی ستمدیده نزد تو می‌آید و از تو خواهش و تمنّا می‌کند مقداری کمک مالی به او بکنی در پاسخش می‌گویی: خدا آن را بر تو ببخشاید! چگونه بر او ببخشاید اگر تو هم تلاشی نکنی و وسیله این امر نشوی؟! به سوی خداوند بزرگ باز گردید! به این قرآن، مرجعه کنید و آن را دوباره منهج خود قرار دهید و این نکته را هم بدانید که به خدا قسم هرگز از این استضعاف رهایی نمی‌یابد مگر آنکه خود تلاش کنید و آن را دگرگون سازید! در ابتدای بحثمان در مورد وضعیت ایران و هجده کیلو ناخنی که در شیراز یافت شد صحبت کردیم امّا وسیله ایجاد این دگرگونی بنیادینی شد که در ایران یک شخص چنان انقلابی به پا کرد که تمامی نخبگان کشور پیروش شدند! فراوان بودند  در ایران، کسانی‌که می‌گفتند ما منتظر امام مهدی می‌مانیم! امّا چرا خمینی منتظر نماند؟! شما نباید منتظر این چنین مسائلی باشید.[۲]

در جای دیگری باز در مورد انقلاب ایران می گوید :

در ایران نیز در سال ۱۹۲۵ ،رضاشاه روی کار آمد و سیستمی غیر اسلامی را وضع کرد ؛اما در سال ۱۹۷۹، با انقلاب مردم در ایران امام خمینی  زمام حکومت را دوباره به دست مرجعیت داد و از آن زمان تاکنون آن ها همه چیز را در دست گرفته‌اند.به طوری که سی و هفت سال در جمهوری اسلامی ، روحانیون وزارت کشور و اطلاعات را در دست دارند.[۳]

ماموستا کریکار معتقد است که سه راهکار برای پیروزی هر انقلابی لازم است که آیت الله خمینی با موفقیت از این سه راهکار اصلی سود برده است .  با این شناختی که ماموستا کریکار ارائه می دهد با  شیعه ی  امامی همچون سایر مذاهب اسلامی معامله کرده و می گوید :    

“نزد ما اهل سنت شیعه ی امامی کافر نیست و خوردن گوشت ذبیحه دست شیعه ایرانی و ازدواج نمودن با ایشان و همچنین سربازی در ایران را جائز می دانم . ”

اما نکته ی قابل توجه در دیپلماسی ماموستا کریکار که لازم است به آن توجه شود دشمن شناسی شرعی و درجه بندی شرعی دشمنان است که گاه دیده شده ماموستا در این زمینه دچار اشتباهات فاحشی شده است . به عنوان مثال اگر پرسیده شود : اگر بین این مذهب اسلامی که مسلمانش می دانی و  مزدوران سکولار کوردی که انها را مرتد می دانی جنگی در بگیرد، طرف کدام یکی را می گیری؟  مشاهده کرده ایم که  به عنوان مثال طرف سکولاریستهای مرتد حزب دموکرات کوردستان ایران در کوی سنجق  و… را گرفته است و این یکی از چالشهای اصلی اندیشه های این عالم بزرگ کوردستان است .  چالشی بزرگ در دشمن شناسی شرعی و درجه بندی شرعی دشمنان که بسیاری از علمای معاصر اهل سنت از عدم درک آن رنج می برند و مشکلات زیادی را برای خود و پیروان خود به وجود آورده اند .


[۱] کریکار ، داستان سیدنا موسی در قرآن/ قسمت ۱

[۲] همان . ص ۱۲

[۳] ماموستا کریکار ، مرجعیت از دست رفته امت / رساله شماره ۳

دیدگاهتان را بنویسید