عمده ترین تفاوت القاعده ی اسامه بن لادن با القاعده ی ایمن الظواهری

عمده ترین تفاوت القاعده ی اسامه بن لادن با القاعده ی ایمن الظواهری

به قلم: ابوبکر الخراسانی

ما می دانیم زمانی که ابومصعب زرقاوی در افغانستان بود هرگز به القاعده بیعت نداد و حتی زمانی که با انصار الاسلام اورامان هم بود باز به القاعده بیعت نداد و زمانی هم که جماعت توحید و جهاد را تشکیل داد باز بیعت ندارد، چرا؟ چون او دارای تفکرات سلفیت نجدی ابومحمد مقدسی بود و این تفکرات با تفکرات وحدت طلبانه ی اسامه بن لادن سازگار نبود.

با این وجود برای اتحاد با سایر گروهها در مرحله ای به القاعده بیعت داد و تا زمانی که شرعی های او مثل ابوانس شامی زنده بودند ابومصعب نتوانست در اندیشه های نجدی مقدسی خالص گردد. پس از مرگ این شرعی ها و شخص اسامه بن لادن کلا منهج عوض شد و سایه ی سلفیت خاص نجدیت بر گروه زرقاوی و ادامه دهندگان راه او تا کنون سایه افکند و کلا از منهج شیخ اسامه بن لادن دور شدند و حتی عده ای از غلاة آنها به تکفیر شیخ اسامه هم پرداختند.

نکته ی مهم این است که ابومحمد مقدسی هم مجاهدین افغان در زمان شیخ عبدالله عزام را مشرک و دموکراسی پرست معرفی می کند و شیخ عبدالله عزام را نیز مدافع مشرکین و دموکراسی پرستان و مانع و سدی در برابر اهل توحید معرفی می کند و به سبک خودش آنها را تکفیر می کند و بر این باور است این مشکلات به خاطر این بوده که عبدالله عزام  جزو اخوان المسلمین بوده است .

دکتر عبدالله عزام نیز از این گروه تند رو در تفسیراواخر سوره ی توبه بسیار گله داشت  و معتقد بود این متشددین تنها جهت تکفیر دیگران و مخالفت با اهل جهاد و  ایجاد تفرق میان مجاهدین و دلسرد کردن مسلمین از اهل جهاد به پیشاور آمده بودند. اما آنچه مهمتر است اینکه ایمن الظواهری نیز می گوید که  شیخ اسامه بن لادن نیز جزو جماعت اخوان المسلمین بوده و اینکه در این دوران از ابومحمد مقدسی مطالبی یاد گرفته و به تعریف و تمجید منهج سلفیت خاص نجدیت وی پرداخته و دعا می کند تا آخر بر این منهج بماند.

در این صورت می بینیم انگار کودتاهی بر علیه منهج جهادی اهل سنت و القاعده  و بخصوص رهبراین چون عبدالله عزام و اسامه بن لادن از جانب سلفیت خاص نجدیت صورت گرفته است که یکی از سرچشمه های آن به ابومحمد مقدسی بر می گردد و  نتیجه ای غیر از تفرق و ذلیلی و شکست و اشتباهات فاحش برای اهل سنت در بر نداشته است.

2 دیدگاه در “عمده ترین تفاوت القاعده ی اسامه بن لادن با القاعده ی ایمن الظواهری”

    1. علیکم السلام و رحمه الله

      بزرگترین دلیل در تفکر است . تفکر اسامه بن لادن تفکر سید قطبی بود و تفکر ایمن الظواهری تفکر محمد بن عبدالوهاب و نجدی است . الظواهری کسانی چون ابومحمد مقدسی و هانی السباعی و طارق عبدالحلیم و… را مدح می کند و ستایش می کند که همه نجدی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *