ثمره نهضت حسین علیه السلام پیروزی بود یا شکست؟

ثمره نهضت حسین علیه السلام پیروزی بود یا شکست؟

به قلم : سید قطب رحمه الله

حسین – رضی الله عنه – از یک سو با آن شکل بزرگ و سترگ شهید می شود، و البته از دیگر سو شهادت او فاجعه بسیار عظیمی است، ولی آیا همچون شهادتی پیروزی است یا شکست؟

به صورت ظاهر و با معیار کوچک انسان، این امر شکست به شمار می آید. ولی در اصل حقیقت و با معیار بزرگ الهی، پیروزی است. زیرا در روی کره زمین شهیدی نیست که همچون حسین – رضی الله عنه – دلها به عشق او بتپد و قلبها لبریز از مهر و محبت او شود و جانها شیدای او گردد و از غیرت و فداکاری او به جوش و خروش درآید.

 چه دلها و قلبها و جانهای شیعیان مسلمان و چه مسلمانان غیر شیعه و حتی دل ها و درونها و جانهای بسیاری از غیرمسلمانان! چه بسا شهیدی که اگر هزار سال زنده می ماند، نمی توانست عقیده خود و دعوت خود را یاری دهد و پیروز گرداند، آن گونه که با شهادت خود عقیده خود را و دعوت خود را یاری داده و پیروز گردانده است و نمی توانسته است با هیچ سخنرانی ای، مفاهیم والا و بالا را در دلها به ودیعت نهد و هزاران نفر را به انجام کارهای بزرگ و سترگ برانگیزد، آن گونه که – حسین علیه السلام – با واپسین قیام و سخنرانی خود چنین کرده و آن را با خون خود نوشته است و سرمشق و انگیزه حرکت و نهضت و قیام فرزندان و نوادگان – آیندگان – گردیده است و در واقع برانگیزاننده جنبش و قیام در خط سیر سراسر تاریخ در میان همه نسل ها شده است.

«فَما مِنْ شَهِید فِی الاَرْضِ تَهْتَزُّ لَهُ الْجَوانِحُ بِالْحُبِّ وَالْعَطْفِ» هر کس خونش بر زمین ریخته شد دلهای همه مردم عالم از سر محبت و عاطفه برای آن شهید به لرزه می آید، آیا آن پیروزی نیست؟

«وَ تَجِیشُ بِالْغَیْرَهِ وَ الْفِداءِ» هر شهیدی که خونش بر زمین می ریزد غیرت و فداکاری ها را به جوش می آورد، این پیروزی نیست؟

2 دیدگاه در “ثمره نهضت حسین علیه السلام پیروزی بود یا شکست؟”

  1. گهگاهی آدم فکر می‌کنه این بنیان جهاد اون بنیان جهاد. هفت هشت سال پیش نیست دیگه فقط اسمشه جهاد فقط با توحید معنی میده و سیدنا حسین هم اگر به نیت توحید جهاد کرده حتی نه به حرف شیعیان کوفه خب شهادتش و استشهادش مورد اقبال الله عزوجل هست … والا نمیشه یک مسلمان به اسم سیدنا حسین از توحید غفلت کنه و دچار شرک بشه و این ۷مون اشتباه صلیبی هاست که متاثر از مصلوب شدن عیساست

    1. مهم این است که تعریف شما از توحید و شرک چی باشه .
      این مهمه .
      جهاد ما باذن الله ادامه دارد بدون تغییر در منهج . منهج ما همان هست که بوده . حالا ممکن است در برهه ای از زمان بر جماعتهائی نقد نکرده باشیم اما منهج تغییر نکرده .

      نقد بر جماعتهای منحرف و نقد بر باورهای اشتباه دلیل بر تغییر منهج نیست بزرگوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *